Dinsdag 7 april: Tele-Onthaal staat onder zware druk
In tijden van crisis merk je het belang van sociale hulpverlening. Zo ook bij Tele-Onthaal waar het zowaar 34,2% drukker is dan gewoonlijk. De helft van deze oproepers belde voor de eerste keer naar Tele-Onthaal en dat zorgt voor overuren, blijkt uit het persbericht dat Tele-Onthaal afgelopen dinsdag uitstuurde. Er zijn vandaag veel meer mensen met vragen omtrent hun eigen gezondheid en die van hun naasten.
Nog een ander opvallend cijfer: 6 van de 10 bellers zijn alleenstaand en 21% van de gesprekken gaan over eenzaamheid, wat een stijging is met 10%.
De isolatie weegt veel zwaarder bij mensen die over een klein netwerk, of geen familie of vrienden hebben. Hun vaste routines vallen weg zoals hun dagelijkse boodschappen of het buurtrestaurant of zelfs de thuishulp. Net zo’n zaken zijn voor veel mensen met een beperkte sociale kring een manier om toch een babbel te kunnen slaan. Door “social distancing” en gesloten cafés is er veel minder contact.
Hoewel alleenstaanden en hoogbejaarden de meest kwetsbare groep zijn is er in de tweede helft van maart ook een toename te merken van aantal jongeren dat belt. Bij hun zijn het dan eerder hobby’s die wegvallen en dus ook de vrienden.
Naast eenzaamheid is er ook een lichte stijging van vragen van financiële aard. Er zijn mensen met een hypotheek die voor de coronacrisis nog geen urgente problemen hadden, maar nu door technische werkloosheid wel bang zijn om in de problemen te geraken. Er zijn andere waarbij het water al aan de lippen stond. Dit zijn mensen in schuldbemiddeling of met een leefloon. Ze bellen met acute problemen zoals een bewindvoerder die ze niet kunnen bereiken en daardoor in acute geldnood zitten.
Tele-Onthaal biedt vooral een luisterend oor.
Woordvoerder Jennifer Pots benadrukt ons dat Tele-Onthaal er in eerste instantie is om je hart te kunnen luchten. “Wij gaan mensen hun financiële problemen niet kunnen oplossen zoals een OCMW, maar ze krijgen bij ons wel de tijd om over hun frustratie en hun zorgen te praten. Eens stoom kunnen aflaten kan al heel wat helpen om die frustraties en zorgen te kunnen kanaliseren.”
Tele-Onthaal onderscheidt zich op twee manieren van andere hulpverlening.
Tele-Onthaal biedt vooral een luisterend oor. Het grote voordeel van het Tele-Onthaal is ook dat ze ook na de kantooruren bereikbaar zijn. “Mensen die ’s avonds laat in paniek geraken omdat ze merken dat ze financieel de week niet meer gaan doorkomen kunnen ons bellen. In een vlaag van paniek zien mensen niet altijd de oplossingen die voorhanden zijn binnen sociale diensten. Wij zorgen als eerste dat ze kalmeren en een rustige nacht doorkomen. Even weer terug rust vinden om de dag nadien dan met een frisse blik weer verder aan de slag te kunnen. Daarnaast kunnen we ze dan doorverwijzen naar een OCMW of een voedselbank. ” aldus Pots.
Daarnaast is Tele-Onthaal ook veel laagdrempeliger dan andere hulporganisaties. Zowel de oproeper als het luisterend oor blijven anoniem, wat veel oproepers over de streep trekt om te bellen. De vrijwilligers van Tele-Onthaal kan je op deze manier ‘de onzichtbare helden van de zorg’ noemen.